AMIRAH H A W A ♥ ;
ABOUT ENTRY FLAVORS REFRESH +FOLLOW HOME
valentine's day VS maulidur rasul.
Tuesday, February 15, 2011 • 1:37 PM • 0 comments



assalamualaikum, kekawan semua-semua di luar sana. *jabat tangan
yang segar, sila terus segar.
yang sakit, sila makan ubat.
oke, oke?





oke. so, tittle di atas. tak pelik, kan?
seperti yang telah kita sedia maklum, usaha yang telah dilakukan oleh pelbagai pihak sama ada berkerajaan, NGO, perkumpulan atau persendirian semakin kuat untuk menentang Valentine's Day yang jatuh pada tarikh yang tersangat hampir dengan tarikh Maulidur Rasul.
err. pembaca-pembaca sekalian, dah sedar ke tentang tu?
kalau belum, sila sedar. oke?


dan juga, seperti yang telah kita sedia maklum.
terdapat, punya lah macam versi cerita tentang sejarah kewujudan hari Val Day.
yang mana betul salah, tak ada satu pun yang tahu.
entah-entah tak ada satu pun yang betul. rekaan dan tokok tambah semata-mata.
siapa setuju, sila cucuk korek hidung. wahaha.





walaupun usaha yang dilakukan kuat dari yang kebiasaannya, tapi masih ada aktiviti yang boleh membuat pasangan kekasih terjerumus.
uish. cakap pasal aktiviti nih. aku dapat tahu daripada kakak aku yang semua pawagam di bandar-bandar fully booked. sebabnya, hari V-Day.
whatthehell? hurrrm.
mula-mula, pegang-pegang dalam panggung. bila dah berani dan tak tahan, mula lah pergi tempat sunyi seperti di tasik. then, tak balik rumah. haish. nak-nak lagi yang baru couple 2-3 bulan. -.-''


walaubagaimanapun, tahun ni juga makin hangat dipersoalkan hukum hakam menyambut hari tersebut.
dan, alhamdullilah, kesedaran umat Islam berganda-ganda dari sebelumnya.
yakni juga, hari kelahiran Rasulullah kita dipertingkatkan kepentingan dan kemasyurannya.
dan, aku tak tahu nak ulas apa yang membuatkan hari kekasih dilarang sama sekali.
apa yang buleh aku bagitahu, korang anggap saje lah yang hari-hari adalah hari kekasih.






Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada Isnin ( Dari hadith riwayat Muslim, 8/25 ) 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah Subhanahu Wataala. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.
Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataala kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.
Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.
Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah Subhanahu Wataala terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah Subhanahu Wataala akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala.
Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.


so, tajuk kedua. Maulidur Rasul.
erk. korang sedar tak hari ni hari kelahiran Rasulullah kita?
kalau tak sedar, sila ke pusat pemulihan yang berdekatan.
ram kepala otak korang ni masalah kot. wahaha.


okeh. aku nak cerita lah sikit.
Rasulullah, sebenarnya dilahirkan tanpa seorang bapa.
dan, anak-anak lelaki baginda semuanya meninggal.
kenapa? sebab itu kehendak Allah s.w.t untuk menjaga kesucian Islam.
kenapa pulak? sebab, Allah nak berjaga-jaga daripada agama Islam dituduh sebagai agama keturunan.
Allah s.w.t melihat bahawa fitnah yang sangat besar akan wujud kalau anak lelaki Rasulullah masih hidup.
kenapa pulak? sebab, jika anak lelaki baginda masih hidup, dorang akan dijejak dan orang akan mengagung-agung kan mereka.


kesasihhannya, korang tanya la ustaz atau ustazah atau ulama-ulama yang berhampiran dengan anda.
dan, korang sebenarnya sedar tak bahawa 12 Rabiul Awal turut merupakan hari kewafatan baginda.
dan ini juga sebenarnya kehendak Allah s.w.t. atas sebab supaya kita tidak menyambut hari berkenaan sebagai satu perayaan.


korang fikir-fikir lah sendiri, ada otak bagai kan?
buleh pikir kan yang mana benar dan salah kan?
masih nak menyambut val-day kah?
atau berselawat ke atas junjungan besar Rasulullah kah?






bytheway, aku ronda-ronda tadi, terjumpa blog ni.
sila kunjung. oke?


نورشفاء



PASTFUTURE



Hate me? Click here.








WELCOME ;


Amirah Hawa. 20 years old. IIUM, Gombak.

Advertorial ll Product Review ll Events

 photo fb-t_zps1328608a.png  photo twitter-m_zps4bdc2ed3.png  photo etsy11_zps7384d8a3.png

 photo etsy-g_zpsc410ae68.png  photo mail-o_zpsbdecab00.png

FOLLOWERS ;






CHIT CHAT ;



ASK.FM ;



FEATURED ;

Majalah REMAJA 1 September 2011
 photo 310184_10150295658630902_49858780901_7782249_7975350_n_zpsba306029.jpg


ARCHIVE ;

aku dan high heel !
jom cakap pasal jodoh !
whatthe? apa, betul ke? oh, iya?
blogger dos & don'ts. :)
happy arnab chinese new year !
krisis yang berlaku di mesir, apakah?
aku kembali sudah !
brother louie & jakarta, here I come !
geram nya !
Result PMR ?